Torsdag vecka 5
Enskilt medan du tittar på klippet:
Fundera över vad som menas med citaten och uttrycken nedan, skriv kortfattat ner dina tankar.
• ”Ett land utan folk till ett folk utan land”
• ”Omvärldens skuld kom att spela stor roll för bildandet av ett judiskt hemland i Palestina”
• ”Självständighetskriget” eller ”katastrofen” – vad säger orden om hur Israeler och Palestinier ser på konflikten?
Gemensamt på lektionen: Diskutera dina tankar i din grupp. Jämför med hur dina kompisar har tänkt kring citaten ovan.
• Vilket land var det som var utan folk och vilket folk var det som var utan land? Håller ni med om att landet saknade folk? Vad menas med ”Judestaten”? Utveckla era tankar tillsammans gruppen
• Vilken ”skuld” är det som spelade roll för bildandet av Israel? Varför tror ni omvärlden kände skuld? Vad är orsaken som ligger bakom denna känsla av skuld och vad blev konsekvenserna för det judiska folket? Vad blev konsekvenserna för det Palestinska folket?
• Vilken sida kallar konflikten för ”självständighetskriget” och vilken sida kallar det för ”katastrofen”? Hur visar dessa två uttryck hur de olika folken ser på konflikten.
• Fundera i gruppen vilka olika argument de båda sidorna lyfter fram som viktiga orsaker till varför just de har rätt till landet Israel/Palestina? Anser ni att någon sida i konflikten har större rätt till landet än någon annan? En mycket svår fråga, det finns inget rätt eller fel svar. För att bilda er en åsikt måste ni se konflikten ur bådas perspektiv.
• Presentera gruppens tankar i helklass.
Läxa: Läs ”Krig i Guds namn”. Finns på Balder.